Ett fullt fungerande Lean företag levererar produkter och tjänster i en förutbestämd takt och en förutbestämd kvalitet alla dagar och med ytterst lite variation och överraskningar. Ett Lean företag är också mycket kostnadseffektivt. Personer i ett Lean företag utvecklas kontinuerligt och är involverade, stimulerade och vet precis vart företaget vill, så allt som görs gynnar och stimulerar den riktning som är förutbestämd. Att hitta fel och se problem är positivt och ger nya möjligheter.
Mycket handlar om att bygga en kultur där förbättring / förändring är vardag. Det är just kultur som är svårast att förändra, men när det väl tar fart så kan man utgå ifrån att den kan förändra mycket, och därav viktigt att man vet vart man ska och vad man vill när det börjar röra på sig.
Min erfarenhet säger att det tar tre år att förändra en kultur, varav år 3 kommer bevisen på att det som har planerats fungerar, men också året där man omedvetet kopplar av lite och vill tro man är framme.
Det har än så länge varit två faser i min utveckling som verkligen ändrat mitt tankesätt: det första var Motorolas SixSigma paket där man kan med hjälp av statistiken och analyser av processer se vad som händer, man kan även gå in och ändra parametrar statistiskt för att sedan validera det i praktiken, SixSigma har givetvis mer i sin verktygslåda, men detta var banbrytande och är än idag trots det används sparsamt inom de flesta verksamheter. Det andra var när man fokuserat på Leanverktyg i många år och sedan besöker Japan, helt plötsligt är där två kategorier som sticker ut ordentligt; människor och kunder, givetvis var dessa två med innan också men nu var det en helt annan nivå.
Sen vill jag även tillägga att alla dessa organisationer som försöker utveckla koncepten faktiskt utmanar oss och åstadkommer den ständiga förbättringen, många av Shingo prize vinnarna går riktigt bra och är stabila företag världen över, en av dessa favoriter är just Shingo prize från Utah USA, Shingo Prize har också härliga kunniga människor ombord, en av de senare tillskotten är REXAM´s Jon Alder som också är en jag jobbat ihop med under 3 års tid, en annan är Gary Peterson som bara utstrålar energi och kunskap, Gary var med på Japan utbildningen. (länk: http://www.shingoprize.org/seab.html )
Vad det gäller Lean kompetens blir man aldrig klar med sin utbildning då det öppnas nya möjligheter längs resans gång, man kan alltid vidareutveckla verktyg och metoder i nya processer, och det är just det som är Lean, kontinuerlig utveckling; I olika nivåer, I olika processer, I olika branscher, På olika produkter / tjänster, I olika länder, I olika kulturer och så vidare.
Hållbarhetsperspektivet kommer också in här, hur får man sin verksamhet hållbar över tid? När man möter de företag som lyckas finner man mycket på olika nivåer, från produktlivscykler till marknader och efterfrågan, ett företag som lyckats förändras hela tiden i olika riktningar, och det är alltid människor som styr denna rörelse.