Min Mail: jimmy@learn4future.se
Mobil : 0708-269858
En beskrivning om mig:
En coachande ledare med lång global erfarenhet, jag är övertygad om att människorna är företagens viktigaste tillgång! att investera i en maskin är oftast enklare, människor är betydligt mer komplicerade men ger så oerhört mer tillbaka.
Jag har en elitidrottskarriär i botten där det krävs ett fungerande Team, allas roll betyder lika mycket för att lyckas under stor press och precision även om endast en syns på prispallen, detta har jag tagit med mig i min professionella karriär, det vill säga: att hela tiden göra saker bättre och samtidigt ha kul och trivas med det man gör. Som ledare har jag haft förmånen att mina chefer och medarbetare har trott på mig och gett mig en fantastisk resa med kontinuerlig utveckling och utbildning, det har även inneburit uppdrag i olika länder världen över, jag har uppskattat resultat men alltid velat förbättra.
Man kan kort dela in denna resa i tre olika faser, ledare, ständiga förbättringar, system.
Ledare.
Som ledare har jag gått från bra tekniker till ren ledare i global miljö, med flertalet utbildningar och certifierad Coach i positioner som: Gruppchef, Produktionschef, Teknisk Chef, fabrikschef, Lean Champion, Transfer Ledare, kvalitets direktör. Har även fått äran att reda ut konflikter på olika nivåer i organisationen för att finna vägen ur hindret och in i en definierad framtid.
Ständiga förbättringar.
Frånsett mitt DNA blev jag certifierad SixSigma Black Belt 1993 och startade min utbildning inom SixSigma 1990, SixSigma var en Motorola metodik som ganska snart vävde in Lean (1992) och därmed blev det Lean SixSigma, men globalt växlade den snabbt över till bara ordet Lean, dock är SixSigma ett mycket bra komplement i helheten och finns givetvis fortfarande på många ställen, det är statistikdelen och process insikten som ger mycket effekt. Med denna kompetens börja det globala arbetet, en Black Belt skickar man dit där det är problem eller dålig kostnadseffektivitet, med en enkel order från chefen (fixa!), detta är fortfarande fantastiskt kul då kompetensen och svaren alltid fanns i de lokala teamen, men förmågan att applicera en tillfredsställande struktur är svag på ett eller annat sätt. Denna utmaning har gjorts på olika nivåer från fabrikschefer och längs processen ner till specifika material eller maskiner eller mot kund. Ganska snabbt insåg jag att det handlade om processer och min kunskap applicerades på alla processer som ingår i ett företag, försäljning, utveckling, ekonomi, produktion, logistik och till och med restaurangdelar. Jag har även startat projekt med kunder och leverantörer för att knyta dessa till en gemensam utveckling med Win Win som fokus. För några år sedan fick jag möjligheten att vara med författaren Jeffery K Liker (The Toyota Way) under en executive utbildning som var anordnat av Shingo Institute School of Business från Utah State University, denna utbildning var mycket lärorik och kompetenshöjande då vi träffade många ledare från Toyota men även besökte en mängd andra Japanska företag.
System
System är ett måste för att få saker och ting att fungera, och jag syftar inte enbart på IT-system, det finns massor med system i en verksamhet! även dolda. Det är nästan enklare att se avsaknaden av system då det blir många lösa trådar som cirkulerar runt utan definierad ägare. De system som jag varit med om från strategi upplägg tills det faktisk fungerar ute i verksamheten, några exempel: kvalitetsledningssystem, miljöledningssystem, underhållssystem TPM, system för specifika krav (FDA, HACCP, PED, CCMDAS, Dodd Frank act, WEEE, RoHS2), men även lokala system inom företaget som planering, kommunikation och säljprocesser.
Tags: #Lean #Leanculture #ledarskap #vdstodet #ledning #ledningsgrupper #coachning #coach #attutmana #processkompetens #kompetens # utbildning #standigforbattring #leanutbildning