Kvitto på att det fungerar!
Kvitto på att Lean fungerar!
Under tre år fick jag chansen att vara VD på ett företag som behövde hjälp i södra Sverige.
Resultatet blev helt enkelt fantastiskt!
Lite grundläggande om företaget och tyvärr kommer jag inte avslöja det här i denna flash, men om ni är intresserade av att höra mer om denna resa är det bara att kontakta mig!
Ett typiskt SME /Small Medium Enterprise) företag i en mogen bransch med en generationsväxling från grundaren till nästa generation. Just det jag skrev är vanligare än vad ni tror, och det finns absolut saker man kan göra för att lyckas i denna transformation.
I just detta fallet var det ganska tidigt klart att bolaget skulle säljas och därmed ville man sälja ett fungerande företag med potential, det är viktigt att veta vad man har för mål när man trycker på startskottet, det är i varje fall mycket lättare då det finns många vägar att välja.
Frågan jag ställde mig många gånger var; skulle jag starta detta företag i denna bransch idag? Jag kan garantera att bankerna frågade detsamma vilket gjorde resan än tuffare, (mitt svar var varje gång NEJ! det skulle jag inte, vi måste flytta spelplanen) (Blue Ocean) banker vill ju tjäna pengar som alla andra bolag, dessutom ska det vara helt riskfritt.
Så steg ett var att börja ha täta möten med banker och instanser med tillgängliga lån för att vända en trend i bolaget, bankerna var väldigt tuffa och betedde sig precis efter deras spelregler, det vill säga; vissa lån sa dom upp med en månads varsel, checkkrediten halverades, dom tvingade dessutom oss till att börja använda factoring så de hade första tjing på alla inkommande pengar, ja i varje fall mer än 60% av de som kom in, vissa länder orkade dom inte ta risken, där fick vi ta den själv såsom USA, det som plockades i checkkredit och avslutade lån tog bort det lilla kassaflöde vi hade, visst vi fick in 80% av pengarna fortare på 60% av fakturorna, men de skulle givetvis ha några procent på det så de tjäna ännu mer.
När man är i denna situation går ryktena fort och givetvis kommer materialleverantörer att bli nervösa på om man kan betala, så igen! de som var ”snåla” la direkt till att allt skulle betalas i förskott, mmmm ovanpå allt skulle vi lägga ett antal miljoner i månaden på att betala i förskott, lägg då till att pengarna från USA och kunderna där kom in 2-3 månader senare, den utmaningen trollar man inte bort!! (Jag var inte imponerad över bankernas beteende!)
Men här kom också starten på det positiva! Vi körde en öppenhet mot leverantörer, banker och även stora kunder, vi visade vår plan på hur vi skulle ta oss ur detta och nå en blomstrande business med en hållbar utveckling över tid. Och givetvis har jag tackat dessa kunder, leverantörer flera gånger, dom trodde på oss, vi visade var vi var i stort sett varje månad, några av leverantörerna var riktigt stora världsbjässar som var väldigt engagerade, de till och med gav oss förslag till andra business som låg i utkanten av vår tillverkning men ändå möjliga, vissa av dessa möjligheter förvaltades och gav andra effekter i form av lägre kostnader för oss.
Banken? Ja dom får tyvärr inte godkänt, deras risksignaler är inte gjorda för företag med problem, alla deras lampor blir röda och hierarkin är tröstlös, ingen kan / vågar ta beslut, farfarsprincipen är så pass utvecklad att den siste farfarn inte lever längre!
Sen är där organisationer som dessutom är helt gratis och är mycket värdeskapande, jag nämner ett som exempel, Business Sweden är fantastiskt! USE IT!!
Det var lite om just pengar! Och det tog mycket tid och energi från alla, inte minst ägarna, passar på att slänga in ett tack till dom här också då dom uppenbart trodde på det som gjordes, Tack!
Vidare; givetvis finns det viktigaste också med i detta MÄNNISKOR, det är ju dessa som gjort allt arbete, utan ett team hade det aldrig gått.
Om jag startar med att Styrelseordförande gjorde ett fantastiks arbete, en styvnackad erfaren herre i den övre medelåldern, med tonvis av erfarenhet och väldigt professionell, han var stentuff mot mig, utmanade mig i alla aktiviteter och kostnader, lärde mig att sätta scenario A och B och jag tror ett tag var jag nog ända ner till bokstaven J, tonen i alla våra dialoger var alltid god, högt till tak men där var alltid ordning och reda, saker planerades, utfördes, agerades och följdes upp, jus det! det var ju PDCA av en slump kanske (knappast med min bakgrund).
Mina tre år med denna ordförande var otroligt lärorika! Så nr 1 är en riktigt bra styrelseordförande! Viktigt! Just för att hålla isär känslor, ägare, organisation etc.
Sen måste där ju vara en ledningsgrupp som kan agera snabbt och effektivt i denna miljö, det fick vi ganska snabbt med några rekryteringar, alla via nätverk och alla var erfarna och kunde ta beslut samt att sätt upp aktiviteter från utmaningar till mål, inte alla som kan det; om vi behöver 2,5 MSEK mindre kostnad inom 12 månader är det få som sätter upp hela planen med aktiviteter, delmål och uppföljning, här är min erfarenhet; det är inte sällan man hör, ser och förstår att kostnadsmassan måste bli mindre för att bolaget ska kunna överleva, MEN sen händer där inte mer och vardagen blir den samma direkt, få går in fullt ut oavsett hur förändringen ser ut.
Controllern tog vi in först, också en erfaren man som haft fingrarna i många branscher, på två år hade denna full koll och kunde redan inom tre månader redovisa för oss var insatserna gav mest, här har man ingen nytta av en ekonom som bara diarieför fakturor, här ska spelas på alla tangenter och sedan ska analyserna till ledningsgruppen som förändrar. Så ännu en viktig kugge!
Vägen ur eländet! Som säljchefen sa, det gäller bara att skaka ketchupflaskan hela tiden, bara skaka, skaka, skaka, sen kommer allt samtidigt och i en djädra fart. (Så var det) Många små aktiviteter hela tiden, olika kunder, olika möjligheter (även de tokiga och omöjliga), att dra ner på sälj känns absolut helt fel, men! Men det måste vara rätt sälj, någon som nosar upp rätt möjligheter och givetvis det primära; tjäna pengar.
Så vi valde; en isbrytare som tog sig in överallt i alla miljöer och branscher, bakom (eller framför) sen tog en riktigt bra teknisk säljstrateg det vidare och håva in kunden som oftast resulterade i fina långsiktiga kontrakt med mycket integrering.
Skulle nog kunna skriva en hel del om detta kapitel, men det sparar jag.
Nu är jag vid pudelns kärna, processerna i huset, produktion, tillverkning, planering, organisation och allt vad där är i den burken. Samma här, en råbarkad tuffing behövdes, rättvisa mot personalen hade högsta prio, samma att personalen skulle tro på vad produktionschefen la för strategier och planer, detta är en svår roll då man måste ha fullt förtroende från båda håll, och en produktionschef som tåler blåst är bara så mycket enklare, jag brukar säga att linnegardiner är inte att föredra då det blåser på alla håll när det blåser, givetvis måste även denna person känna sig trygg i sina handlingar och att man verkligen står bakom vad som bestämts, förändringar gör ont! Mer för de som inte kan se andra möjligheter med sitt liv, här hamnar ju oftast de gamla rävarna i ett företag som gjort på sitt sätt de sista 30 åren, ändrar man för dessa blir det ofta surt och besvärligt och det är ju inte helt ovanligt dessa står så hårt för deras sätt att arbeta att det inte blir hållbart för dom, dettaresultarar ofta i att de lämnar på ett eller annat sätt, mer fantastiskt är de för de som vågar! Finns några rävar där också som får nytändning, men vist är det fantastiskt att se hur vissa människor kan utvecklas, och det tragiska är att hade inte något hänt där och då hade dom gått kvar i sin vardag kanske hela sitt liv.
Ett litet exempel; en operatör som var lågt klassad av sin omgivning tar efter lite push flera steg uppåt och i helt andra områden, diskuterar dessutom med mig om att en dröm vore att starta något eget, jag tror visionerna fanns där redan dag ett, men med växandet i arbetet och rollerna blev det förhoppningsvis mer verkligt, och vem vet? Kanske inom några år driver denne sitt eget företag i den bransch han älskar. (Thumbs up)
Så med de stora glasögonen på;
År 1, lär dig processerna, lär dig branschen.
År 2, förändra processer och passa in din organisation
År 3, resultaten kommer, följ upp och få igång kontinuerlig utveckling
Tid är ju ganska objektiv, måste man förändra snabbare så måste man! Det gäller att anpassa spelplanen efter omständigheterna och dessutom fort, kan man inte cykla så fort som behövs finns det människor med kompetens som kan! De finns alltid!
Slut summering: bolaget vändes och såldes till ett annat större men väl passande företag och jag är ganska säker på att de kommer att få en härlig framtid!
Hur fin är inte en bal på slottet.