Mission Possible
Jag får ofta frågan: vilken branscher har du varit aktiv i?, jag tror frågan ställs på grund av att man tror de processer man har är väldigt unika och ovanliga och att det behövs väldigt mycket expertkompetens i just detta.
Min insikt i detta är att personalen (människorna) kan oftast väldigt mycket i de processer de är aktiva i, men kanske inte så processorienterade. Om man hjälper till med verktygen kommer de att se väldigt snabbt om vad som behöver göras, kan man addera in detta i en handlingsplan är man igång 🙂
Jag tjatar mycket om vilken struktur man ska ha i ryggmärgen och DMAIC fungerar alltid, har aldrig varit med om att den inte fungerar, det kommer kanske? men! so far, so good.
Definiera är i mångt och mycket SE, TITTA, OBSERVERA, you can see a lot just by watching! ta inga beslut om förändringar i detta steg, sug in! och försök sedan få ner det på papper för att andra ska få samma bild, det är viktigt att alla har samma bild när man väl går vidare.
Nästa steg är att Mäta, mäta, mäta, mäta, mäta tills du tror att du har tillräckligt för att analysera, fungerar inte analyserna eller du inte ser något framträda? mäta, mäta, mäta (ja det är tråkigt)! men när du väl hittar något är det riktigt lajbans, och det är dessutom faktabaserat! inte så dumt i dagens tidevarv.
När analyserna är klara är det ”bara” att förbättra det som är O-bra, starta med pengar och kund som prioriteringsval, utan kunder inget bra, utan pengar inget bra.
Sen är det sista biten ”Control” kontrollera och följ upp! tänk på att en process gärna vill tillbaka där den var tidigare, (den djäkeln strävar dit), följ upp med bra KPI´s under nästkommande 24 månader efter åtgärden, är den stabil efter 24 månader sitter den där den ska!
Prova gärna! ring maila om ni har funderingar!
Jimmy